schmalspur.hu
Képtár
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Comandau ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kemence ~ Királyrét ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~
KBK
Partnereink





Magyar English Român Nyomtatható változat

[A] [B] [Č] [C] [D] [E] [F] [G] [H] [I] [J] [K] [L] [M] [N] [Ó] [O] [Ö] [Ó] [P] [R] [S] [¦] [S] [T] [U] [Ú] [V] [W] [Z] [Ż]


Abreschviller (F)

http://train-abreschviller.fr

Achenseebahn (A)

1000 mm nyomtávú fogaskerekű kisvasút Jenbachból az Achensee mellé. Ausztria egyik kiemelkedő turisztikai látványossága.

www.achenseebahn.at

Aggtelek

Kisvasút a barlangban

Ajka - bányavasút

Alföldi Kerti Gazdasági Vasút

Szép gyűjtemény Békéscsabán

Cikkarchívum

Almamelléki Erdei Vasút

Cikkarchívum

Alsózsolca - betonelemgyár

A fejlődő, újjáépülő betonelemgyárban a 600mm-es nyomtávú belső hálózatnak továbbra is jut szerep, az akár 35 tonnát is szállító kocsikat román gyártású LDM-45 típusú dízelmozdonnyal és targoncákkal vontatják.Utóbbi vontatási mód miatt a vágányok betonba vannak ágyazva.

Annavölgy - kaolinbánya

A vasutat 1952-53 között építették 600 mm nyomtávval. 1959-ben nyílt meg a vasút mellett az annavölgyi kaoliniszapoló, ettől kezdve ez lett a központ. A leromlott pálya- és járműállapotok miatt közúti szállításra tértek át, így 1984-ben a vasút leállt, a következő évben elbontották. A mozdonyokat és a megmaradt csilléket 1989-ben bontották el, a bányában és az iszapolóban ekkor még voltak vágányok, mára csak az iszapoló területén maradt meg kis részük.

Arad-Hegyaljai HÉV (Arad-Ghioroc, RO)

Az egykori 1000 mm-es HÉV, illetve ami megmaradt belőle.

Cikkarchívum

Bácsalmás GV

Cikkarchívum

Bakonyszentlászló

Egykori téglagyárhoz kapcsolódó vasút

Balatonfenyvesi GV

Cikkarchívum

Balatonfűzfő - a Nitrokémia iparvasútja

Balinka - szénbánya

Cikkarchívum

Barót (Baraolt, RO)

A baróti szénbánya kisvasútja

Békés - téglagyár

A téglagyárról további képek az Alföldi Kerti Gazdasági Vasút honlapján oldalon találhatók

Békéscsaba

Beregszász (Beregove, UA)

Beregszászi, avagy Borzsavölgyi kisvasút, Kárpátalja, 750 mm

Beremend - cementgyár

A Beremendi Cementgyárat 1909-ben alapította Schaumburg-Lippe herceg. A jelenlegi gyárat az 1960-as évek végén kezdték építeni.

Bergische Museumsbahnen Wuppertal e.V. (D)

A wuppertali villamoshálózat 1912 és 1914 között létesült a Bargbahn A.G. kezelésében.
A BMB EV 1969-ben, nem sokkal az utolsó wuppertali méternyomtávú vonal megszüntetése előtt alakult, céljuk egy működő villamosvasúti múzeum létrehozása volt az egykori 5-ös viszonylat Kohlfurter-Brücke – Möschenborn közötti szakaszán.
Hosszadalmas tárgyalások és előkészítő munka után sikerült bérbe venni a hidat a környező területtel és a pályát.
Ekkor a vontatási telep mai helyén két forgalmi- és egy tárolóvágány volt, a járműveket a szabad ég alatt tárolták.
1983-ig folyamatosan helyreállították a pályát és az infrastruktúrát. 1983-ra felépült a járműjavító-, szerelő- és tárolócsarnok. 1989-re készült el Am Schütt áramátlakító állomás. 1992-ben megindult a menetrendszerinti személyforgalom Kohlfurter-Brücke és Friedrichshammer között a 105-ös és 337-es pályaszámú motorkocsikkal.
1993-tól a vonal felső végpontja Kaltenbachba került, majd 1995-tól egészen Greuel-ig közlekednek a járművek.
Az utolsó, Greuel- Möschenborn szakasz helyreállítása napjainkben (2010) is tart.

Bernecebaráti Erdei Vasút

A Pest megyei Bernecebaráti község közelében, a Nagy-völgyben építettek keskeny nyomközű kisvasutat, amit 1912-ben fejeztek be. Az ezt követő években öt szárnyvonal épült ki a fővonalból kiágazva, amelyek együttes hossza 11,2 km-t tett ki. A szárnyvonalak többségét a Wolfner-Schanczer vállalat építette meg, de ezeket az 1920-as évek végéig felszámolták a tarvágások miatt. A Nagy-völgyi fővonal a kemencei erdei vasúttal szoros összefüggésben működött, de azzal összekötve sosem volt! 1953-ban szükségessé vált a fővonal meghosszabbítása, így azt tovább építették Deszkáspusztáig, ami 2,8 km-es új vonalat jelentett. 1954-ben az erdei vasút áttért a ló vontatásról a motor hajtású üzemre. A Nagy-völgyi fővonalat 1969-ig bezárólag fokozatosan felszedték, járműveit más erdei vasutakra vitték, vagy szétvágták. Ezzel egy időben Bernecebaráti és Kemence községek környékéről eltűntek az erdei vasutak, egy kisebb szakasztól eltekintve.

Biatorbágy - Viaduktvasút

A biai jobb viadukt, és a szálloda között időről időre felépülő ideiglenes 600 mm-es repvágányos vasút. Anyagai téglagyári mentésekből származnak. / Tóth Gábor, Bacsinszky Tibor

Bodajk

Az ipartelep és a bányák vasútjai

Borossebes-Menyházafürdő (RO)

Cikkarchívum

Borsodnádasd

Cikkarchívum

Brennbergbánya

A 790 mm nyomtávolságú, 7,2 km hosszú vasútvonalat 1869-ben helyezték üzembe ló-, 1875-től gőzvontatással. A keskeny nyomtávolságú vasút időszakában a széntermelés visszaesett. 1892-re a szűk keresztmetszetet a szállítást lassító és költséges ágfalvi átrakó jelentette. A keskenynyomtávú vonal helyett szabványos nyomtávolságú vasút építését kezdtek meg.

Budapest

A főváros keskenynyomközű ipar- és személyszállító vasútjai.

Bükkszék

Kőolajkutatók kisvasútja, Búzakalász Mezőgazdasági Termelőszövetkezet istállóvasútja.

Cikkarchívum

Bytom - Felső-Sziléziai Kisvasút (PL)

Katowice környéki 785 mm nyomtávolságú kisvasút, melynek egy rövid szakaszán turisztikai céllal személyvonatok közlekednek. Ez a legidősebb lengyel kisvasút, első szakaszát 1853-ban adták át a forgalomnak

Čatići (Kakanj, BIH)

600 mm nyomközű bányavasút, illetve az ehhez kapcsolódó normál nyomközű szénosztályozó Boszniában, Szarajevótól 30 kilométerre délre

Ceglédi kisvasút

Cikkarchívum

Ceglédi téglagyár

Celldömölki fűtőház szénfeladója

Csolnoki Bányászklub Múzeum

Csolnok, Rákóczi telep Szent Borbála utca 3. Nyitva: szombat, vasárnap 16-20 óra között. Telefonon érdeklődni lehet (egyeztetés alapján máskor is megtekinthető): Fleischmann Dezső 06/30/587-3381 Baranyai Lőrinc 06/30/295-3695
E-mail: csbanyasz@citromail.hu; Honlapja: banyaszklub.atw.hu

Csömödéri ÁEV

Debrecen

Devecser

Az 1925-30-as években épült DEVECSER - SÁROSFŐ között, Esterházy Tamás gróf birtokán. Nyomtávja: 760 mm; sínrendszere: 9,3 kg/fm; maximális emelkedése 18,5 ezrelék; minimális ívsugara 30 méter volt.

Cikkarchívum

Diósd, Annahegy

Diósjenői ÁEV

Diósviszló

Cikkarchívum

Dombóvári GV

A Dombóvári Gazdasági Vasút egy keskeny nyomtávolságú, egyvágányú, nem villamosított gazdasági vasút volt Dombóvár és Csoma-Szabadi között 1948-tól 1979-es megszűnéséig. 1980-tól 1984-ig Dombóvár és Tüske közt mint Úttörővasút üzemelt, 1994-ben bontották el véglegesen.

Dömös

Kisvasút a Malom-patak völgyében

Dorog

A dorogi szénmedence kisvasútjai, melyek nagyrészt a 70-es, 80-as években tűntek el.

Dunaújváros

1958. április 9-én elkezdődött a sztálinvárosi úttörővasút építése. 1958. augusztus 20-án a vaspályát a város úttörői teljes hosszúságában, a Vidámparktól a Duna partja fölött található Ságvári-kilátóig átadták.
Az eredetileg 600-as pályát négy évvel a nyitás után, 1962. május 1-jére a hazai kisvasutakon leginkább elterjedt 760 milliméteresre bővítették. Az Úttörővasutat 1976-ban érte utol a vég.

Edelény, bányavasút

Cikkarchívum

Egercsehi

Egri GV

Cikkarchívum

Emőd

Az uradalmi majorokat és a nagyvasúti állomást összekötő (lóré) kisvasút maradványai

Enying

A vasút ismeretlen időpontban épült, a II. Világháború végén már létezett és az 1950-es évek végén bontották fel.

Cikkarchívum

Eplény

Bauxitszállító kisvasút az alsóperespusztai bányából az eplényi átrakóra. A vonalán egy siklópálya is működött, részben annak helyén van most az eplényi sípálya.

Ercsi GV

A keskeny nyomtávolságú vasút 1890 és 1968 között működött. Feladata a személyszállítás és a cukorgyár kiszolgálása volt.

Erdőbénye

Cikkarchívum

Esztergom

Esztramos

Az Esztramos hegy egykori vasércbányája, melynek felhagyott vágatain át ma a Rákóczi barlang közelíthető meg

Ełk (PL)

750 mm nyomtávolságú kisvasút a Litván-Orosz határ közelében. Egykoron államvasúti vonal volt, ma egy helyi társulás üzemelteti a nyári időszakban, kizárólag turisztikai célokból

Farkaslyuk

A farkaslyuki szénbánya kisvasútja

Fegyvernek

Fegyverneki Gazdasági Vasút története, képi emlékei.

Cikkarchívum

Fehér-tavi Halgazdaság

600 mm nyomtávolságú hálózat a Szeged és Sándorfalva közigazgatási területén található Fehér-tó területén

Fehérgyarmat

Feistritztalbahn (A)

Az osztrák StLB magánvasút kezelésében üzemeltetett kisvasút teherszállításból és gőzös nosztalgiavonatok közlekedtetéséből él.Központja Weiz városában van,itt nagyvasúti átrakó és a karbantartó műhelyek találhatóak.

Feketebalog (ČH®, SK)

A szlovákiai Feketegaramvölgyi Vasút (FGV)

Feketevölgy - szénbánya

Cikkarchívum

Felcsút (Vál-völgyi Kisvasút)

Az egykori Bicske-Székesfehérvár mellékvonal nyomvonalán kisvasút épült Felcsút és az alcsútdobozi arborétum között.

Felsőgalla

Felsőgallai kisvasút

Felsőpetény - agyagbánya

Ez a kisvasút a felsőpetényi agyagbánya termelvényét szállította a Bánk MÁV álomáson létesített átrakóra. Különlegessége, hogy felszíni vonala folytatódik a föld alatt, ahol akkumulátoros mozdonyok vontatták a csilléket.

Felsőtárkányi Állami Erdei Vasút

Cikkarchívum

Felsővisói Erdei Vasút (CFF Vişeu de Sus, RO)

Cikkarchívum

Fenyőháza (Ąubochňa, SK)

A fenyőházi villamosított erdei vasút
A kisvasút 1904 és 1966 között működött, a helyi erdőkben kitermelt fát szállították rajta. A hatvanas években üzemeltetése veszteséges lett, és megszüntették. A síneket és a talpfákat is elhordták, a kocsiparkot ócskavasként értékesítették.

Fieni bányavasút (RO)

Fieni városban (Dâmboviţa megye) található cementgyár iparvasútja, melyen alapanyagként szükséges mészkövet szállítanak a közeli hegyekből. 760 mm nyomtávú. 40 kg/fm-es sínekből épült a vonal, hosszúsága kb. 15 km. A legnagyobb emelkedés 25 ezrelék. Két kitérő állomás, és két komolyabb híd is található a vonalon. L45H típusú dízelmozdonyok és oldalürítős, billenős teherkocsik dolgoznak a vonalon. 24 órás üzem, két-három vonat van állandóan a pályán. Egy vonat - a mozdonyt nem számítva - 11 kocsiból áll. A menetidő egy irányban kb. 1 óra.

Franciavágás-Városlőd erdei vasút

Cikkarchívum

Fűzérradvány - illitbánya

Füzesabony

Füzesabony-Szikszópuszta-Kerecsend GV

Gánt - bauxitbánya

1926 novemberében kezdödött meg a bauxit bányászat Gánton. A bauxitbánya lelőhelyét Taeger Henrik kutatásai alapján Balás Jenő székely származású bányamérnök fedezte fel. Balás Jenő irodája a jelenlegi Vértes vendéglőben volt, ma a helyiség emlékszobaként tekinthető meg. A Gánti bánya Európa leggazdagabb bauxitbányája volt. A bauxit bányát 1962 december 31-én bezárták. ma múzeumként működik.

Gemenci Állami Erdei Vasút

Cikkarchívum

Gilvács (Ghilvaci, General Gh. Avramescu, RO)

Az egykori Szatmárnémeti központú kisvasút utoljára megszüntetett vonala Gilvács és Erdőd között húzódott

Glossen (D)

Apró kis Feldbahn Szászország határán, melyet egy egyesület üzemeltet

Gniezno (PL)

Govora - Bistriţa iparvasút (RO)

A 760 mm nyomtávolságú iparvasút Vâlcea megyében található. 38 km hosszban üzemel. 4 nagyobb állomás található a vonalon, a legnagyobb emelkedés 30 ezrelék. 6 mozdony található a govorai fűtőház állományában, ebből 5 üzemképes. A mozdonyok 12 vagont húznak, melyet a felső végállomáson speciális mészkővel raknak meg. A govorai gyárban (mosó)szódát állítanak elő a rakományból. A vonatok minden nap közlekednek (24 órás üzemben) szombat/vasárnap is. Általában három vonat forog. Egy menettérti út kb. 5 óra.

Gryfice (PL)

Gyömrő, téglagyár

Cikkarchívum

Gyöngyösi Állami Erdei Vasút (Mátravasút)

Cikkarchívum

Gyöngyösoroszi Ásványbánya

A település környékén, pontosabban a Gyöngyösoroszi, Mátraszentimre, Mátrakeresztes, Gyöngyöspata községek környékén található érceket a XVIII. században kezdték iparszerűen bányászni. A 600 milliméter nyomtávolságú, összesen nyolc kilométernyi hosszban kiépült, villamosított bányavasúton egy AEG gyártmányú, felsővezetékes és több akkumulátoros mozdony is vontatta a csilléket. A bánya bezárásáról 1985-ben határoztak, a következő évben végleg meg is szűnt a termelés.
A vasutat a kétezres években élesztették ideiglenesen újjá, a tárók kitisztítása és szakszerű tömedékelése, a veszélyes anyagok elszivárgásának megakadályozása érdekében.

Győr

Gyula

Hajdúböszörmény - téglagyári kisvasút

A téglagyár itt két kisvasúti hálózattal rendelkezett: egy 600 mm-es vonallal, mely az agyagbányát kötötte össze a gyárral, illetve egy belső 500 mm-es hálózattal. Az első vonalon két UE-28-as mozdony dolgozott, és 2000-ben szűnt meg. A belső, 500 mm-es hálózaton öt darab kuli dolgozott, két MIB és három Slavia motoros. Ez a rendszer - a gyárral egyetemben - 2001. decemberében szűnt meg. A fényképek készítésekor az üzem felszámolás alatt állt, és az egyik kulit éppen vasútbarátok szállították el a Kemencei Erdei Múzeumvasútra.

Hegyestű

A Hegyestűn egykor működött kőbánya

Hel, hadi kisvasút (PL)

Lengyel hadi kisvasút, mely ma múzeumvasútként üzemel.

Hird

A ma Pécs részét képező Hird településnek egykor önálló gazdasági vasútja volt.

Hollóháza - porcelángyár

A porcelángyár alagútkemencéinek kiszolgálását végzik 400 mm nyomtávú csillékkel. Csak egyenes vágányok vannak, a kemencékben és velük párhuzamosan futnak, a kocsikat köztük tolópaddal mozgatják

Hortobágyi Halgazdasági Kisvasút

Eredetileg gazdasági célból épült hálózat, mely 2005-től kezdve turisztikai célokat is szolgál.

Ideiglenes kisvasutak

Építkezéseknél használt ideiglenes kisvasutak gyűjteménye

Iregszemcse (Nagykónyi)

Iregszemcsei (Nagykónyi) Gazdasági Vasút

Cikkarchívum

Istenmezeje

A bentonitbánya vasútja

Izsófalva

Egykori bányászváros, mely a 60-as évek végén élte fénykorát.

Jádvölgyi iparvasút (RO)

Egy kis keskenynyomközű hálózat erdélyben.

Jánkmajtis

Jánkmajtisról 18km hosszú kisvasút vezetett egykor Kisnamény, Csaholc, Vámosoroszi, Fülesd községeken át Kölcsére. A kisvasút 1972-ig működött. Az egyik C50-es mozdony a fehérgyarmati állomáson van kiállítva.

Indóház cikk

Járművek

Képek járművekről

Szakmai oldalak / Járművek

Jędrzejów (PL)

750 mm-es kisvasút Krakkótól egy kicsit északabbra. A hálózat egy részén nyaranta kirándulóvonatok közlekednek

Jindřichův Hradec (CZ)

Részben hivatásforgalmú, érszben turisztikai célú kisvasút Dél-Csehországban, magánvasúti üzemeltetésben

Kaposfő - Mezőcsokonya

Kaposfő - Mezőcsokonya ló, majd gőzvontatású vasút

Cikkarchívum

Kaposvári GV

Kapuvári Gazdasági Vasút

Az 1880-ban létesített Hansági Gazdasági Vasút majdnem 100 évig a lápos, ingoványos Hanság-vidék egyetlen közlekedési eszköze volt. Segítségével szállították a feldolgozóhelyekre a terményeket, cukorrépát, lent, nádat, és az égererdõk fáit. A több mint 80 km-es kisvasút behálózta a Kapuvár környéki majorokat. Sorsát a közlekedéspolitikai koncepció pecsételte meg, és 1978. december 31-én szûnt meg.

Kaszói Erdei Vasút

Cikkarchívum

Kazincbarcika

Kazincbarcika vasútjai

Külszíni bányavasút
Békeváros

Kazincbarcika-Rudabánya

Cikkarchívum

Kecskeméti kisvasút

Kemencei Erdei Múzeumvasút

A Kárpát-medence egyetlen megmaradt, 600 mm-es nyomtávú, görpálya rendszerű kisvasútja, mely 1910-es építése és 1992-es bezárása után 2000-ben újjáéledt. A Kisvasutak Baráti Köre Egyesület munkáját 2007-ben a Város- és Faluvédők Szövetsége Podmaniczky-díj adományozásával ismerte el.

Kéthalom, lóvasút

A lóvasút a kéthalmi kastélyt és uradalmi iskolát kötötte össze a környező tanyákkal (Csete, Perjés).

Cikkarchívum

Királd, szénbánya

A királdi szénbánya 600 mm nyomtávolságú iparvasútja a község vasútállomásán kapcsolódott a normál nyomközű vonalhoz, mára a kisvasút teljes egészében (1967-ben) megszűnt, a pályát felszedték.

Cikkarchívum

Királyréti Erdei Vasút

Kisújszállási Gazdasági Vasút

Cikkarchívum

Kisvasutak Baráti Köre - Egyesületi élet

KBK rendezvények, előadások stb.

Kolozsvár (Cluj-Napoca, RO)

A város keskenynyomközű vasútjai

Komárom - erőd

A Monostori Erőd belső kisvasútja

Komló - szénbánya

A komlói szénbányák kisvasúthálózata, a földalatt és a felszínen

Kónya, lóvasút

A kisvasút Kónyát kötötte össze a Debrecen-Füzesabony vasútvonalon lévő megállóval, az 1980-as évek elején szűnt meg.

Cikkarchívum

Koąická Detská Historická ®eleznica (KDH®, SK)

1955-ben épült ki a kisvasút, úttörővasútként, a megnyitó szeptember 20-án volt.
Az alapötletet az akkor már működő budapesti és ungvári úttörővasút léte adta. A vágányok és járművek az 1948-49-ben szabványos nyomtávúra átépített Hronská Breznica – Banská ©tiavnica (Garamberzence-Selmecbánya) vonalról érkeztek.
A vasút hossza: 3,9 km (az összes vágányhossz 4,2 km), nyomtávolság: 1000 mm, az engedélyezett sebesség: 20 km/ó, maximális emelkedés 26 ‰, Légfékes üzem.
Útvonal: Čermeµ (Csermely) végállomás ex. Čermeµ-Baránok 0,0 km. Vpred megálló ex. Čermeµ-Vodáreň 2,0 km. Alpínka végállomás ex. Pionier 4,2 km.
A kisvasút (a magyarországi megoldáshoz hasonlóan) az államvasút vonala a kezdetektől. Jelenleg a KDH® csapta üzemelteti Lehotský, Ąubomír vezetésével.
Honlapjuk: www.detskazeleznica.sk

Koszalin (PL)

Kővágószőlős - uránbánya

Az uránércbányászat Magyarországon 1957-ben indult a Mecsekben, Kővágószőlős település határában a Pécsi Uránércbánya Vállalat irányítása alatt.
A termelés az 1980-as évek végén indult hanyatlásnak és a rendszerváltás után, 1996-ban fejeződött be annak gazdaságtalansága miatt; a bányaüzemeket 1997-ben zárták be végleg és megkezdték a rekultivációs és helyreállítási munkákat. A hazai urántermelést övező titkosítások és titkolózások miatt hosszú ideig nagyon sok téves hír és adat került a köztudatba. A bányászatnak ma a Mecseki Bányászati Múzeum Uránérc Bányászati Kiállítása állít emléket Kővágószőlősön.

Kovászna-Kommandó Erdei Vasút (CFF Covasna-Comandău, RO)

Kristyor (Cristior, RO)

Erdélyi mélyművelésű bánya kisvasútja

Kro¶niewice (PL)

Kudzsir völgyi erdei vasút (Cugir, RO)

A Râul Mic mentén 1913-ban keskeny vágányú vasút épült, az erdőkitermelés céljára.

Laas (I)

Márványszállító vasút rendszer: kötélpálya, vasút, sikló

Lábatlani Betonelemgyár

Lakitelek - téglagyár

Lavassaare (EST)

750 m nyomtávolságú tőzegvasút, illetve itt található egy kisvasúti múzeum, melyek a hajdanán Észtország (illetve az Észt SzSzK) szinte egészét behálózó kisvasúthálózat járműveit mutatja be (http://www.museumrailway.ee)

Lepsény

Cikkarchívum

Lillafüredi ÁEV

Cikkarchívum

Lippafüred (RO)

Lonea - szénbánya (RO)

A loneai kőszénbánya kisvasútja összeköti a bányát és a petrilai kőszénfeldolgozó üzemet. A vonal 5 km hosszú, 790 mm nyomtávú, L45H mozdonyok teherkocsikkal közlekednek. Két vonal van egymás mellett: az egyik vonalon megy fel Petrilától a bánya felé a vonat üresen, a másik vonalon jön le a teli vonat a bányától Petrila felé. Petrila csak 1 km-re van Petrozsénytől. Ez egy erdei vasút volt a bánya megnyitásáig és anno fentebb ment a hegyekbe.

Lyukóbánya - szénbánya

A lyukói bányavasút, a MÁV volt 437a számú keskeny nyomtávú vasútvonala a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Miskolcon létezett. A vonal a Diósgyőri Vasgyárat kötötte össze Lyukóbánya szénbányájával. A vonal 1000 mm-es nyomtávolsággal épült meg, részben salak, részben mészkő alépítményen. A kezdetektől gőzvontatás volt a vasúton, csak az üzemeltetés vége felé jelentek meg a dízelmozdonyok is.
1952-től a vasgyár helyett a MÁV üzemeltette a vasútvonalat, 1967-ben megszüntették az önálló diósgyőri fűtőházat, és helyette a miskolci fűtőház üzemeltette azt tovább. Miután a vasgyár átállt a széntüzelésről a földgázra, többé már nem volt szükség a szénre, sem a vasútra, így az a bányászat megszűnését követően, 1971-ben megszűnt.

Magyarország

Makó - téglagyár

A 600 mm nyomtávolságú kisvasút már csak a bányát köti össze az üzemmel, a telepen belüli, 500 mm nyomtávoilságú hálózatot még az 1980-as években felszámolták. A vonalon két UE-28-as mozdony végzi a csillék szállítását.
This railway makes a connection between the clay mine and the brick factory. It has two UE-28 type locomotives. The gauge is 600 mm.

Mariazell (A)

A leghosszabb keskeny nyomtávú vasút Ausztriában és legrégibb villamosított keskeny nyomtávú hegyi vasút a világon.

Márkushegy - szénbánya

600 mm nyomtávú talpi vasút, Scharf függővasút, dízel üzem

Marosvásárhely (RO)

Mátraballa

Mátraballa-Ivád kisvasút

Mátraszőlős (Pásztó)

A Pásztó-Mátraszőlős kőszállító kisvasút

Máza - téglagyár

A gyár 1900-as évek elejétől termel üzemszerűen. Hagyományos technológiájú, ami annyit jelent, hogy a nyers termék szárítása a szabadban történik, az égetés pedig Hoffmann - féle körkemencében. A gyár nyersanyaggal történő ellátása saját agyagbányából történik.
A gyárat 1994-ben a Baranya - Tolna Megyei Tégla - és Cserépipari Vállalat felbomlása kapcsán privatizálták.

Mesztegnyői Erdei Vasút

Cikkarchívum

Mezőhegyes

A Mezőhegyesi Gazdasági Vasút egy keskeny nyomtávolságú gazdasági vasút volt Békés megye déli részén. Első vonalai 1889-ben épültek. Az 1950-es évek végén az Alföldi Kisvasúttal és a Sarkadi Gazdasági Vasúttal együtt Magyarország legnagyobb összefüggő kisvasúti hálózatának részét alkotta.Az 1970-es években felszámolták.

Mindszent

Mokra Gora (SCG - BIH)

Az egykori hatalmas Boszna-vasút újjáépített szakasza a szerb-bosnyák határ mentén, Uľice és Viąegrad között

Moldovica (Moldovita, RO)

Mónosbél

A kőbánya kisvasútja

Móri bányavasút

A móri szénbánya bányavasútjának képei.

Cikkarchívum

Mosonmagyaróvár

Az ózdi OKÜ 30 mozdony kiállítva Mosonmagyaróvár vasútállomáson

Murtalbahn (A)

Az OBB Unzmarkt állomásától induló kisvasút hivatásforgalmat bonyolít Tamsweg állomásig Steier tartományban. Számos teherkocsi és gőzmozdony teszi még érdekesebbé ezt a gyönyörű vonalvezetésű vasutat.

Nádasdladány - tőzegvasút

A rendszerváltás előtt a Sárszentmihályi Állami Gazdaság égisze alatt zajlott a tőzegbányászat: szovjet gyártmányú, lánctalpas mocsárjárók segítségével zajlott a kitermelés. A helyszínről kisvasúttal szállították a tőzeget az aprítást végző darálóhoz, majd onnan iparvagány vezetett a Csór-Nádasdladány vasútállomásra.

Nagybátony

Nagybörzsönyi Erdei Vasút

Nagycenk

Széchenyi Múzeumvasút

Nagyszeben (Sibiu, RO)

Nagyvisnyó

A Nagyvisnyói Állami Erdei Vasút egy erdei vasút volt a Bükk-vidéken. 1908-ban épült 600 mm-es nyomtávval, 7 kg/fm-es sínekkel. Fő vonala a falu szélén található fateleptől az egykori Elza-lakig tartott, ahol kétfelé ágazott a Leány-völgybe és a Nagy-völgybe. 1921-ben hosszabbították meg a falu MÁV állomásáig a nagyvasúti szállítás megkönnyítésére. A vonalhossz így elérte a 6 kilométert. 1958-ban került dízelmozdony az addig lóvontatású vasútra. Megszűnésének időpontja kérdéses: egyes források szerint 1967-ben szűnt meg.

Cikkarchívum

Naleczów (PL)

Nemti

Bányavasút

Nowy Dwor Gdansk (PL)

A Nowy Dwor Gdansk hálózat érdekessége rybinai forgatható híd

Nyirád

Bauxitbánya

Nyírvidéki Kisvasút

Nyitra, múzeumvasút (Nitra, SK)

A nyitrai Agrokomplex kiállítási területén illetve a szomszédos skanzen körül haladó kisvasút 1985-ben létesült, nyomtávolsága 760 mm, és csak akkor üzemel, amikor kiállítást tartanak a vásárvárosban
760 mm gauge railway in the Agrokomplex exhibition area in Nitra, Slovakia. It was built in 1985. Operates only when exhibitions are opened.

Ópusztaszer

Oravska Lesna (SK)

Az árvai (Orava) Erdőtkán (Oravská Lesná) található erdei vasút megépítése és üzemeltetése a gyakorlatban nemcsak olcsóbb volt a hagyományos vasúténál, hanem a rendkívül tagolt tereppel is képes volt megbirkózni. Ma már nem használják az eredeti rendeltetésének megfelelően faszállításra, hanem az Árvai Múzeum (Oravské múzeum) látványosságaként szolgál.

Orosháza

Az egykori AEGV, később MÁV Alföldi Kisvasút rakodóvágánya

Oroszlány

Cikkarchívum

Cikkarchívum

Öttevény (Szigetközi GV)

Az 1930-as évek közepére három önálló, kezdetben ló, majd később gőzmozdonyos vontatású vaspályát építettek, amelyet „lórénak” neveztek el a vidék lakói. Ezek a hajdani pályák a lehető legrövidebb módon, a Mosoni-Dunán ma is meglévő, acélszerkezetű hidakon keresztül csatlakoztak a nagyvasúti állomásokhoz, átrakókhoz. A második világháború után a szigetközi uradalmi kisvasút a Győri Gazdasági Vasutak Nemzeti Vállalata irányítása alá került. Az 1960-as évek végén az árufuvarozás átkerült a közutakra, s ez megpecsételte a kisvasút sorsát. 1969. január 1-jén a szigetközi kisvasút az országban több kisvasúti pályaszakasszal együtt véglegesen megszűnt.

Ózd, vasgyár

További képek a Borsodnádasd mappában találhatók

Padragkút - szénbánya

Paks - téglagyár

Pálházi Állami Erdei Vasút

Palkonya

Tórendszer mellett épülő kisvasút

Panevėľys (LIT)

750 mm nyomtávolságú kisvasúthálózat Litvániában, melynek központja Panevėľysben található. http://www.ngr.lt

Pankasz - téglagyár

A MÁV állomás csonka vágánya mellől indult a 760 mm nyomtávolságú, kb. 1 km hosszú téglagyári vasút, aminek egy gépkörüljáró vágány volt itt. Ezen a vasúton dolgozott a már szétvágott C 50-es mozdony.
Az üzemben egy kiterjedt 500 mm-es hálózat üzemelt 1994-ig 4 kulival. Ebben az évben áttértek a belső szállításban a villástargoncákra.
1994 óta már csak az agyagszállító, 600 mm nyomtávolságú, 1,5 km hosszú vasút üzemel. Ezen a vasúton 30 db. 1,6 m3-es billenőcsille és egy MD 40 sorozatú dízelmozdony található. A vasutat 1996 őszén használták utoljára.

Pankota téglagyár (RO)

Pat - halgazdaság

Nagykanizsától délre, Somogy és Zala megye határán üzemelt a pati halgazdaság kisvasútja, mely – hazánkban utoljára – kizárólag lóvontatással üzemelt. A piciny hálózaton 1997-ben még szerveztek különvonatozást a KBK Egyesület tagjai, de már ekkor is inkább gumikerekű járművekkel végezték a tavak karbantartását. Nem sokkal ezután a síneket is felszedték, napjainkban már csak a Pat és Varászó közötti műút egykori vasúti átjárójában hagyott sínek emlékeztetnek hazánk utolsó lóvasútjára.

Pécs

Bánya- és Gyermekvasút

Pereces

A MÁV volt 437-es számú vasútvonala a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Miskolcon létezett. A diósgyőri vasgyárat kötötte össze Pereces bányásztelepüléssel.

Cikkarchívum
Cikkarchívum
Cikkarchívum

Petrozsény (RO)

Pilis - hízlalda

Pilisszentiván - szénbánya

A kisvasút első része 1942-43-ban épült ki a szénrakodó és István-akna között, feltehetőleg dízelvontatással. Később, 1947-48 körül ú, villamosított vasútvonal épült ki és Tokodról érkezett Ganz mozdonyok és csillék dolgoztak itt. A bánya 1969. december 31-én fejezte be a termelést, s vele együtt a kisvasút is elenyészett. A kisvasút nyomtávolsága 500 mm volt.

Pilisvörösvár - dolomitvasút

A kisvasút Pilisvörösvár MÁV állomása és a település nyugati szélén fekvő bánya között üzemelt.
A kitermelt nyersanyag, illetve a vállalat által értékesíteni kívánt félkész- és késztermékek szállításához 1,8 kilométer hosszúságú, keskeny (760 mm) nyomtávú vasútvonalat építettek ki, melynek segítségével könnyebben lehetett eljuttatni azokat az esztergomi vasútvonal pilisvörösvári állomásához. A vonalat 1982 körül szüntették meg és számolták fel.

Pleszew (PL)

Polgárdi

Poľega - kisvasúti múzeum (SCG)

Az egykori jugoszláviai kisvasutak járművet összegyűjtő múzeum Belgrádtól mintegy kétszáz kilométerre, délre található a kisváros vasútállomása mellett

Pozsony (SK)

Képek a város egykori és jelenlegi keskeny-nyomközű villamoshálózatáról.

Pryblina (SK)

Kisvasúti járműgyűjtemény a liptóújvári kisvasút emlékére

Przeworsk - Dynów (PL)

Délkelet-lengyelországi 750 mm-es kisvasút, mely Przeworskot köti össze Dynóvval 42 kilométer hosszan. A vonal arról híres, hogy itt található Lengyelország egyetlen kisvasúti alagútja. A nyári időszakban hétvégenként közlekedik

Płociczno (PL)

600 mm-es erdei vasút a litván határ mellett, napjainkban kizárólag turisztikai célokkal

Rajka

A rajkai (dunacsúni) zsilip technológiai vasútja

Recsk - rézbánya

Remetevölgyi sikló (Dömösi átkelés)

Cikkarchívum

Rézbánya (Baita, RO)

Erdélyi mélyművelésű bánya kisvasútja

Rogów (PL)

Romhány - kerámiagyári iparvasút

Cikkarchívum

Romhánypuszta (Lipovany, SK)

Egy kiállított bányászcsille a faluban

Ropolyi Gazdasági Vasút

A ropolyi gazdasági vasút egy erdőgazdasági céllal működtetett kisvasút volt Kaposvár és a Zselicben található Ropolyi-erdő között. 1918-tól 1929-ig működött.

Rudabánya

A vasércbánya kisvasútja.

Cikkarchívum

Rudolftelep, szénbánya

A 20. század elején kezdődött a nagyüzemi termelés. Az 1950-es években vett nagy lendületet a bányászat. Ez azonban az 1980-as évekre véget ért, egyre nehezebb helyzetbe került a település. 1992. március 12-én befejeződött az állami finanszírozással folytatott bányászat. A bánya még nem zárt be, hanem magántulajdonú vállalkozásként folytatódott a termelés. 2000 márciusában azonban végleg bezárt a bánya.

Cikkarchívum

Sajóbábony

Az Észak-Magyarországi Vegyiművek (ÉMV) hajdan 30 km-es iparvasúti hálózata mára már a múlté. A gépeket szétvágták, a vasutat nagyrészt felszedték.

Sajókaza

A településen 180 évig működött a szénbányászat.

Sajószentpéter

Sajószentpéter-Haricabánya kisvasút.

A bányavasút
A mozdonyok

Salgótarján

Sárospatak (Bodrogköz-Hegyköz)

A Hegyközi Kisvasút Északkelet-Magyarországon, Sátoraljaújhely, Füzérkomlós, és Zemplénagárd térségében működő kisvasút volt. 1980 novemberében felszámolták, forgalmát közútra terelték.

Sárszentmihály

A Székesfehérvár mellett található Sárszentmihály község mésziszapbányájához vezető gazdasági vasutat 1954-ben építették ki 5 km hosszban. Az 1960-as évek végén kezelése a MÁV Gazdasági Vasutak Igazgatóságától a bányához került. A forgalom 1991-ben szűnt meg, a pályát 1997-ben bontották fel. A kocsikat - egy kivétellel - szétvágták (az egy megmaradt darab jelenleg Gánton található, mint kiállítási tárgy), a négy mozdony a Csömödéri Erdei Vasútra került. Szűcs Zoltán az 1980-as évek végén örökítette meg a kisvasút üzemét.

Schneebergbahn (Puchberg am Schneeberg, A)

Osztrák hegyi vasút Schneeberg környékén.

Simongát

Cikkarchívum

Sirok

A MÁV állomáshoz csatlakozó kisvasút a Kis-várhegyi kőbányához.

Cikkarchívum

¦migiel (PL)

Solymár

Szénbánya

Somoskőújfalu

A Somoskőújfaluból látványos erdei tájon, a Salgóvár és Somoskő vár alá vezető kisvasút, mely követ szállított a környékbeli bányákból.

Cikkarchívum

Sopron, villamos

A soproni villamosvonal a mai Magyarország területén lévő városok közül a legrövidebb ideig üzemelt. Az 1000 mm nyomtávú vonalat 1900. április 30-án adták át a forgalomnak, de 23 év után bezárták.

Soproni villamos

Sroda (PL)

Stainz (A)

A Stainzerbahn vagy Lokalbahn Preding-Wieselsdorf–Stainz egy keskeny nyotávú vasútvonal volt Nyugat-Stájerországban. A Steiermärkischen Landesbahnen egykori vonalát bezárása után Stainz mezőváros átvette és azóta mint „Stainzer Flascherlzug“ turistavasútként üzemel.

Stargard (PL)

Sukoró

a kőbnya vasútja

Süttői ÁEV

A Süttői Állami Erdei Vasút keskeny (760 mm) nyomtávolságú vasút volt Komárom-Esztergom megyében Süttő, Pusztamarót és Tardosbánya között. 1971. december 31-én megszűnt.

Cikkarchívum

Szári Erdei Vasút (Vértes)

A Drach és Kronberger cég-féle kisvasút.

Cikkarchívum

Szászvár

Százhalombatta - téglagyár

Százhalombatta Óvárosában található téglagyárat Freiberger Dávid alapította 1893-ban. A gyár egyes források szerint 1894-ben vagy 1896-ban kezdte meg működését. A gyárat az óbudai székhelyű BHON-DRASSE társaság létesítette a dél-budai térség téglagyáraként, az Érd-Batta közötti lösz dombok déli részén, közvetlenül a Duna partján. A gyárban 500mm nyomtávú kisvasút üzemelt.

Szeged

Szegi - kaolinbánya

A 20. század első felében Szegiben kaolinbánya nyílt, amit a II. világháború után államosítottak.

Szegvári Kendergyár

A szegvári kendergyári vasúthálózat értéke abban rejlik, hogy ez az utolsó, egyben megmaradt ilyen jellegű iparvasúti hálózat. A használaton kívüli vágányszakaszok megőrzése éppen ezért műszaki emlék jellege miatt is indokolt. A kendergyár egykori technológiai kisvasútja 2012. augusztustól működik szórakoztató-személyszállító funkcióval.

Cikkarchívum

Szentendre

Szentes

Szigetvár - téglagyár

Apró, immár mozdonyok nélküli kis téglagyári hálózat, melynél az alkalmazott nyomtávolság 600 mm

Szigetvári GV

A 600 milliméteres nyomtávszélességű Szigetvár–Okorág Kárászpuszta Gazdasági Vasút 7 és 9,3 kg/fm-es sínekből épült az 1920-as évek elején. Csak a fővonalon volt menetrendszerinti szállítás, méghozzá keddi és pénteki napokon. A gazdasági vasút mindössze egyetlen motoros vontatóval rendelkezett (C22-403 psz. C-50). A nyolcvanas években már egyre rövidebb szakaszra szorult vissza a közlekedés, majd a kilencvenes évek elején az utolsó kilométereket is felbontották.

Szilvásváradi ÁEV

Cikkarchívum

Szob-Nagybörzsöny (Transzbörzsönyi) Kisvasút

További képek Szobi és a Nagybörzsönyi vasút galériáiban találhatók!

Cikkarchívum

Szobi kisvasút

Cikkarchívum

Szolnok, Úttörővasút

Szolnok, Tiszaliget-ben épült 760 mm nyomtávval. A forgalom 1966.09.24-én indult el, és az 1970-es árvíz után állt le.

Szombathely

A keskenynyomközű villamos és a kiállított releváns járművek

Szurdokpüspöki kisvasút

At egykori parafakő (kovakő) bánya kisvasútjának nyomai.

Tápiógyörgye - Ábrahámtelek

ismert még Kutyavasút néven is.

Cikkarchívum

Tapolca

Tardona

A Kazincbarcika-Tardona bányavasút

Cikkarchívum

Tárnok

Tárnok-Sóskút, a kőbánya kisvasútja

Tata

Tatabánya

Szén- és vízbányák vasútjai

Tátrai Villamosvasút (SK)

A Magas-Tátra déli oldalán vezető 1000 mm nyomtávú villamosított kisvasút és a kapcsolódó különleges vasutak (fogaskerekű, sikló, kötélpálya).

Tiszaföldvár

A téglagyárban eredetileg rendkívül színes vasúti anyagmozgatási rendszer üzemelt. Az agyagot a bányából 600 mm-es nyomtávolságú vasúton vitték el a présig csilléket és MD40-es mozdonyokat üzemeltetve. Ez a rendszer már nem élte meg a gyár bezárását, jóval 2009 előtt megszűnt.

Tiszafüred

A téglagyári kisvasút képei

Tiszakécskei Kisvasút

A Tiszakécskei Kisvasút a város központjától a termálfürdőig szállított utasokat májustól augusztus végéig.
A forgalom 2009 óta szünetel.

Cikkarchívum

Tokodaltáró - vízbánya

A táróban 1968-ig folyt széntermelés, ahová a most is bejárható ereszkéken hozták fel a szenet. A komoly vízbetörések következtében a szénkitermeléssel felhagytak. 1971-től, 2001-ig hagyományos technológiával termelték ki itt a vizet, amikor az emelkedő költségek miatt befejezték a vízkitermelést. 2007. július 1-től indult újra a vízkitermelés. Évente 2,4 millió m3 vizet szivattyúznak a felszínre, és adnak át a vízszolgáltató ÉDV Zrt-nek. Tokod teljes egészében innen kapja ivóvizét.

Tömörkény - halvasút

A 760 mm nyomközű kisvasút a halastavak kiszolgálását végzi napjainkban is.

Torda (Turda, RO)

Törökkanizsa (Novi Knezevac, SRB)

Törökkanizsán két lóré vasút volt. Az egyik a Tallián majorból (Firigyháza) a törökkanizsai vasútállomásig vezetett. Hossza kb. 4 km. A másik gróf Maldegheim kupuszinai birtokáról (amely Törökkanizsától kb. 3 km-re van) vezetett be a városig. A nagybirtokosok az ipari vasutat terményeik (cukorrépa, kukorica stb.) elszállítására használták a rendes vasútállomásig, ahonnan tovább szállították vonattal Nagybecskerekre vagy Szegedre. Az ipari ló vontatású vágányok a II. világháborúig voltak használatban.

Cikkarchívum

Törökszentmiklós - téglagyár

1890-ben megkezdte működését a Hoffmann rendszerű téglagyár. Az épületegyüttes első részét az első kéménnyel lebontották, a kelet felőli rész a másik kéménnyel azonban ma is üzemel.

Trencsénteplic - Hőlak (Trenčianska Tepla - Trenčianske Teplice, SK)

760 mm nyomtávolságú villamosított kisvasút hat kilométer hosszan, mely a Pozsony - Zsolna fővonal Hőlak állomásától halad Trencsénteplicig

Ugod - bányavasút

Cikkarchívum

Úrkút

Az úrkúti mangánbánya kisvasútja, mely valójában két vasút: a bánya földalatti vasútja 600 mm nyomtávon, és a felszíni 760 mm nyomtávú Gazdasági Vasút.

Vajdahunyad (Hunedoara, RO)

760 mm-es iparvasút, korábban helyi érdekű vasút, melynek napjainkban egy két kilométeres szakaszán szállítanak mészkövet a helyi cementgyárba

Vármezői Erdei Vasút (CFF Cîmpu Cetaţii, RO)

Várpalota

Cikkarchívum

Véglesi EV - L® Vígµáą (SK)

1905-ben építették a 760 mm nyomközű vonalat, mely 26 km hosszú volt. A vontatást kezdetben lovak végezték, később gőz- és motormozdonyok is dolgoztak a vonalon. A megszűnés éve 1974.

Veszprém - úttörővasút

Az Úttörővasút (Kisvasút) 1961. május 1-jén kezdte meg működését a 2 km hosszú, a Vidámpark és Kittenberger Kálmán Növény- és Vadaspark között. Az ország harmadik gyermekvasútja a Vadaspark előtt indult, majd egy mesterséges alagútban haladt, amelynek egy megálló után a Csónakázó tónál volt a végállomása.

Vigoda (UA)

A Kárpátok északkeleti lejtőin, nagyjából Taracközzel átellenben található kisvasút egykoron mintegy 160 kilométeres hosszúságú hálózatot alkotott, mára azonban hossza jelentősen megfogyatkozott

Villányi Gazdasági Vasút

Cikkarchívum

Villánykövesd - téglagyár

Jelenleg üzemen kívül álló téglagyár Villány és Villánykövesd között

Vinye

Más néven Hódosér Erdei Vasút, egy bakonyi erdei vasút múltja. Vinyesándor állomásnál keresztezte a MÁV vonalat.

Cikkarchívum

Visegrád

A visegrádi kisvasút - Hol van Kincses-Kolozsvár?

Vitézipuszta

Cikkarchívum

Vychylovka (SK)

Szlovákia északnyugati részén, a kiszucai-árvai határszélen közlekedő vychylovkai keskenyvágányú történelmi erdei vasút egy világjelentőséggel bíró technikai műemlék.
A meredek lejtőket és a 217 m-es magasságkülönbséget a vasút irányfordító rendszer segítségével küzdi le. 1926-ban jött létre az addig önállóan működő két erdei vasútvonal - az Ócsadból (Oąčadnica) Chmúrába közlekedő és a Lockából (Oravská Locka) Erdőtkába (Erdútka) közlekedő vasútvonalak összekapcsolásával, amely a Chmúrát Erdőtkával összekötő vasútvonal megépítésével történt.
Mindkét 760 mm–es nyomtávú vasútvonalat, amelyek 1915–től 1918-ig épültek, fa szállítására használták. A pálya eredeti hossza 61 km volt, az elágozásokkal együtt pedig meghaladta a 110 km-t. A vasút 1971-ig üzemelt, az ezt követő évben a 8 km hosszú irányfordító rendszeres szakasz kivételével lebontásra került.
A Kubátkovia településből az 1. irányfordítóig vezető 3,4 km hosszú szakasz 1994-től üzemel, és gyakran látogatott turisztikai látványosságnak számít.

Waldviertelbahn (Gmünd, A)

Három vonalból álló hálózat Alsó-Ausztriában a Cseh határnál

Weichsleboden (A)

Völgyzáró gát hordalék tisztítására szolgáló 600 mm nyomtávú vasút

Wien (A)

Az Osztrák főváros keskeny nyomtávú vasútjai

Zalaegerszeg - Magyar Olajipari Múzeum

A Magyar Olaj- és Gázipari Múzeum országos gyűjtőkörű múzeum Zalaegerszeg olai városrészében. Az 1969-ben alapított múzeum az ország legnagyobb szabadtéri műszaki múzeuma. Működtetője a Magyar Olajipari Múzeum Alapítvány, melyet 1991-ben hozott létre az Országos Kőolaj- és Gázipari Tröszt (OKGT), a Budapest Bank Rt. és a Magyar Szénhidrogénipari Kutató-Fejlesztő Intézet. Gyűjtési körébe tartozik a magyar szénhidrogének (kőolaj, földgáz) bányászatával és feldolgozásával kapcsolatos emlékek gyűjtése. 1993-ban a múzeum vette át a Zsigmondy Vilmos gyűjteményt, azóta feladatai közé tartozik a vízbányászat történetének kutatása is.

Zalahaláp

A Haláp hegy kőbányájának vasútjai

Zarándnádasd

1904-ben épült fakereskedelmi vasútból kifejlődött hálózatról. Erdély.

Zell am See (A)

A Pinzgauer Lokalbahn (magyarul: Pinzgaui Helyiérdekű Vasút) – korábban Krimmler Bahn, vagy Pinzgaubahn) egy keskeny nyomközű, 52,611 km hosszú vasút az ausztriai Salzburg tartományban, amely Zell am See és Krimml között húzódik. Az ÖBB kezelésében álló vonalat 2008. július 1-jén a Salzburg AG vette át.

Zillertalbahn (A)

A kisvasút Jenbach állomástól megy Mayrhofen felé a Zillertal völgyében. Példásan kiépített szórakoztató- és pihenőhely a vasúttól a bódés árusig. Kötélpályák, libegők, sípályák és csodás látnivalók várják az ide érkezőket.

Żnin (PL)

600 mm nyomközű kisvasút Toruńtól nem messze, mely manapság már csak múzeumvasúti jelleggel üzemel

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Küldjön képet!


Vasútkereső
Vasútkereső térkép

Hírlevél

E-mailban értesítjük új cikkeinkről, ha feliratkozik hírlevelünkre.


(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV