1970-76 között a fővonal és a XVII-es aknai szárnyvonal által kiszolgált bányák kimerültek vagy vízbetörés áldozataivá váltak. Így szállítás már csak a tömedéki szárnyon zajlott, az irányfordító utáni néhány száz méteres kitoló szakasz kivételével a régi Homokvasút vonalán, kizárólag a XXI-es akna ellátására. A másik szárnyvonalat felszedték de a 75%-ban felújított fővonal maradt az elöntött bányák újboli megnyitásának reménye miatt. Itt időnként vonalbejáró mozdony ment végig, közben a helyi KISZ elkezdte szervezni az űttörővasúttá alakítást. Az intenzív szervezőmunka ellenére anyagi és túl szigorú hatósági előírások miatt nem jött létre a dorogi úttörővasút, ugyanakkor XXI-es aknát bezárták és az egész vasútüzem leállt.
Czifra Zoltán, Geiszler József gyűjteménye, Hosszú Lajos, Lakos Rudolf, Lieber Tamás, Molnár Márk gyűjteménye, Pick József, Szűcs Zoltán József, Tasnádi Tamás felvételei